shoot

Camera’s

Wij maken gebruik van 60 Canon EOS 600D camera’s.

Lens EF-S 18-55mm f3.5-5.6
Chip 22,3 mm x 14,9 mm CMOS
Effectieve pixels Ca. 18 Megapixel
Hoogste resolutie 5184 x 3456 pixels
Hoogte-breedteverhouding 3:2

Manual 600D (PDF)
Handleiding 600D (PDF)

Rig
De camera beweging van het gewenste shot is afhankelijk van de fysieke opstelling van de camera’s. Wij hebben 60 camera’s ter beschikking, dus 60 frames is in principe de maximale opname lengte per shot. Hoe dichter de camera’s op elkaar, hoe kleiner de tussenstap per frame, hoe vloeiender het beeld. De minimale afstand tussen de camera’s is 16cm bij liggend en 12cm bij staand formaat. Dat is met 60 camera’s een track van respectievelijk 9.6m en 7.2m. Bij een 360° opstelling kan het shot ge-looped worden. Hoe groter de diameter van de cirkel, hoe ruimer het shot. Bij 7m diameter heb je bij de 18mm lens iemand ruim ten voeten uit, bij 5m heb je een ruim medium. Lastig bij een opstelling  van groter dan 120° is dat de rig in beeld komt.  Een mogelijkheid is een decor of een doek rondom waardoor alleen de lenzen nog te zien zijn. Een andere mogelijkheid is om een heel laag (of hoog) standpunt in te nemen om over de apparatuur heen te schieten.

Rig DesignerRig Designer
Om inzicht te krijgen in de mogelijkheden waarbij de rig de vorm van een (deel van een) cirkel heeft, kan men gebruik maken van  Rig Designer

Opbouw
Op locatie zullen we enkele uren nodig hebben voor de opbouw, afhankelijk van de installatie. Dit doen we met 2 man. Onder tijdsdruk kunnen we meer mensen inschakelen.

Calibratie
De camera’s worden gericht naar het zelfde punt. Dat is nog niet nauwkeurig genoeg, daarom maken wij van tevoren een opname van een referentieobject en analyseren de afwijkingen per camera. Voor de preview worden nieuwe inkomende opnames direct aan de hand van deze data softwarematig gestabiliseerd. Hiervoor hebben we wat ruimte nodig langs de kader randen , dus ongeveer 10% van de resolutie gaat hiermee verloren.

Instellingen
Zoom en focus gaat met de hand per camera,  maar instellingen zoals sluitertijd, diafragma, witbalans, etc,  kunnen centraal gemaakt worden vanaf een laptop.

Preview
Direct na de opname worden de beelden automatisch gedownload naar een centrale laptop binnen 20 sec. De beelden worden direct gestabiliseerd afgespeeld. Externe preview monitoren kunnen aangesloten via HDMI. Tot zo’n 5 opnames kunnen achter elkaar gemaakt worden, waarna even geduld tot ze allemaal zijn binnengekomen. Naast JPG’s, kan er ook in RAW format geschoten worden wat een hogere kleurdiepte heeft. Nadeel van RAW is dat er zo’n 1500mb per shot aan data binnenkomt. Het duurt dan enkele minuten per opname voor de foto’s binnenkomen. De verwerking in de post van de grote raw bestanden is ook een stuk zwaarder.

Timing
Afdrukken kan handmatig met een centrale shutterknop, of getriggerd worden door een sensor. De synchronisatie van de camera’s luistert nauw. Bij het maken van een opname van een snel bewegend object is het belangrijk dat de camera shutters exact tegelijkertijd af gaan, anders krijg je bewegings-jitter; de beweging van het object is in dat éne frame net ietsje verder. Deze variatie in responstijd hebben wij binnen de 1ms (1/1000 seconde) weten te krijgen. Dit maakt opnames van snelle beweging mogelijk bij continu licht. In de praktijk werken wij vaak met flitslicht. Praktisch in gebruik en het garandeert een perfecte motion-freeze.

Dynamische delay
Door camera’s niet tegelijkertijd af te laten gaan, maar vlak na elkaar, kan je de beweging van het onderwerp vangen en over laten gaan in een freeze. De delays tussen de camera’s kunnen ingesteld worden tot op de milliseconde en met een dynamisch verloop. Dit maakt hi-speed opnames mogelijk die over gaan naar een freeze. Hiervoor is wel continu verlichting onmisbaar, en om met snelle sluitertijden te kunnen werken is daar veel van nodig.

Post
Wij leveren de beelden gestabiliseerd aan. Dit kan gerendered in elk gewenst formaat, of in een After Effects project waarin de oorspronkelijk opnames en resolutie behouden blijven. De hoge resolutie van de opnames heeft grote voordelen. HD video (1920×1080) past nog zo’n 2,5 keer in de hoogste foto resolutie (5184×3456). Er kan dus in de post  gescaled en gecomposited  worden zonder dat er sprake is van groot kwaliteitsverlies.

Time Stretchen
60 camera’s = 60 frames = 2,4 sec. bij 25 fps. Het is mogelijk in de post om het shot langer te maken door middel van frame interpolatie. Extra frames worden dan gegenereerd (gemorphed) tussen de bestaande en het shot kan in principe elke gewenste lengte gemaakt worden.  Een goed resultaat vereist een paar voorwaarden:

  • Camera’s zo dicht mogelijk op elkaar in portrait stand, zodat het perspectief verschil per frame zo klein mogelijk is. Hiermee kom je uit op een 7m 120° opstelling met 60 camera’s.
  • Neutrale effen backdrop is vereist. Een gedetailleerde achtergrond gaat niet werken. Bedenk ook dat de backdrop flink groot moet zijn, wil het alle camera’s bestrijken. Een praktische keus is een limbo studio. Dat kan een green screen zijn. Het materiaal is door de hoge resolutie goed te keyen.
  • Keep it simple. De frame interpolatie heeft er over het algemeen moeite mee als veel dingen in beeld langs elkaar heen draaien. In de praktijk; 1 persoon is goed te doen, bij 2-3 personen wordt het lastiger als die elkaar in beeld afdekken. Een grotere groep leidt tot veel artifacten, zoals kleine details, bv vingers, die verspringen.

 

Trick with the hat from lumasol on Vimeo.